Villa Ina

Geversstraat 37, Oegstgeest

Omschrijving

Recent volledig gerestaureerd is Villa Ina, Geversstraat 37 in Oegstgeest. In 1912 gaf de gemeenteontvanger annex bollenkweker Gerardus Lubbe Jzn. aan Jesse opdracht voor de bouw. Het is de eerste villa in het Prins Hendrikpark, waarvan Jesse ook het stratenplan ontwikkelt. Na 50 jaar gebruik als o.a. schoolgebouw zijn veel oorspronkelijke details weer hersteld en is het weer in gebruik als gezinshuis. Het medaillon op de gevel met in gouden letters ‘Ina’ is de voornaam van de echtgenote van de eerste eigenaar. De Historische Vereniging Oegstgeest schrijft een artikel over de restauratie in november 2020.

Bijzonderheden

Het succes van het Wilhelminapark steekt na 1910 de Geversstraat over. In 1912, nog voordat in 1920 werd begonnen met het Oranjepark, laat bloembollenteler Lubbe hier deze villa bouwen. Hij schakelt de bekende architect Jesse in en je ziet dat deze bouw meer bij het Wilhelminapark past dan bij het Oranjepark. De kenmerkende Jesse-vormen, een mix van Hollandse Gouden Eeuw en Berlage-stijl, zijn volop aanwezig. Een vergelijking met Jesse’s woonhuis ‘De Keet’  ietsje verderop (Rijnsburgerwer 35) toont veel overeenkomsten: een combinatie van Berlage-vormen en de grote rechthoekige ramen met de kleine vierkante raampjes erboven. Deze laatste zag u bijvoorbeeld zojuist bij Endegeest uit de Gouden Eeuw.

Bouwjaar

1912