Jesse-bezoek aan Nieuwe Kerk Katwijk, zaterdag 15 juni

Jesse is 23 jaar en net van de Polytechnische School als hij in 1883 meedoet aan een ontwerpwedstrijd voor een nieuwe hervormde kerk in Katwijk. Er moeten 1500 kerkgangers in kunnen met vrij zicht op de kansel. Hij wint. De opdrachtgevers schrikken nog wel even  ('je moet je baard laten staan') van de piepjonge architect. Tot op de dag van vandaag is dit rijksmonument vanuit alle windrichtingen de blikvanger in Katwijk. Onder leiding van Wim Meulenkamp, auteur van een gezaghebbend artikel over de Nieuwe Kerk, brengt u een exclusief bezoek aan Jesse's eerste en tevens grootste bouwwerk. Aansluitend gaan we naar het nabijgelegen Katwijks Museum, eveneens een Jesse-ontwerp, waar we onder het genot van een borrel napraten. Er is ruimte voor 25 deelnemers.
Deelname kost € 25, museumjaarkaarthouders betalen € 20.

14.45 Verzamelen voor de ingang  (Voorstraat 79)

15.00  Start excursie

16.00 Wandeling naar Katwijks Museum

16.00 Borrel & Toelichting op Jesse herinneringen in het museum

17.00 Afsluiting

Gebruik voor uw aanmelding ons contactformulier.

Jesse-borrel, november 2023

Onder het genot van enkele prachtige anecdotes over zijn villa Duinoord onthaalde architect Fons Verheijen de Jesse-donateurs op de jaarlijkse borrel van de Jesse Stichting. Zij mochten vrij door het huis dwalen dat geldt als het laatste ontwerp van de hand van de architect.

Jesse-excursie, 11 juni 2023

Tijdens de volgeboekte excursie kregen 15 deelnemers een presentatie met resultaten van onderzoek naar Jesse's brievenarchief en de invloed van de Arts & Crafts beweging op zijn werk. Op de wandeling brachten we een bezoek aan het art-nouveau pand Rijnsburgerweg 25 en vertelden Anneke Jesse over de Boerhaavelaan en Robbert van Lanschot over Jesse's hoofdkwartier De Keet. De volgende Jesse-excursie is naar verwachting in Oegstgeest.

Onthulling Monumentenbord bij De Keet, 18 september  2022

Op zoek naar het Jesse-gevoel? Op zondag 18 september om 15.30 onthulde Anneke Jesse het ANWB-monumentenbord aan Rijnsburgerweg 35. De straffe regenbuien verhinderden niet de komst van 40 Jesse-donateurs, die een rondleiding kregen n het monumentale pand.

Jesse-lezingen, rondleiding en fietsroute 11 en 12 september 2021

Tijdens de Open Monumenten Dagen op 11 en 12 september 2021 bezochten meer dan 250 bezoekers het rijksmonument van Jesse, De Keet op Rijnsburgerweg 35. Het programma was een initiatief van de Jesse Stichting ism stichting Osger, OMD Leiden en de eigenaar.

Nieuwsbrief

Via het contactformulier kunt u zich opgeven voor de digitale nieuwsbrief, die u ook attendeert op de onderwerpen in de regelmatige blogs over Jesse.