Voorname kringen

‘Je kunt niet met een dopje op je hoofd komen als je op een zilveren receptie gaat. Het wordt tijd voor een hoge hoed,‘ schrijft Jesse’s vader in mei 1882, als de 22-jarige Hendrik nog in Amsterdam werkt bij de architect Salm. Jesse's eigen klediingcode hinderde hem niet voorname opdrachtgevers te vinden.

Anders dan zijn voormalige chef Abraham Salm liet Jesse zich niet graag portretteren. Hij ontbreekt dan ook op de fotolitho (zie boven) in tegenstelling tot zijn vakbroeders Gerrit van Arkel en Jan Verheul. Zijn bekendheid groeide vooral dankzij zijn solide netwerk. Een zeldzaam portret daarvan biedt een bewaard gebleven aquarel van Marijke Kamerlingh Onnes uit 1916. Zij is de dochter van het 25-jarige bruidspaar Menso en Kitty Kamerlingh Onnes.

Geduldig wacht Hendrik Jesse op zijn beurt – hij staat 7de van links op de foto hieronder. Onlangs won hij nog een prijs met 11 herenhuizen aan de Boerhaavelaan en nu werkt hij aan villa’s in het Prins Hendrikpark, Oegstgeest.  Voor Menso Kamerlingh Onnes had hij aan de toen chique Katwijkse boulevard de twee geschakelde landhuizen 't Waerle en De Hoogcate ontworpen, later bewoond door prinses Juliana in haar studententijd.

Links van Jesse staat de architect J.J.P. Oud, bewonderaar van De Stijl van Theo van Doesburg. Oud heeft zojuist opdracht gekregen van zijn linkerbuurman, de Rotterdamse theehandelaar Trousselot, voor een grote uitbouw van diens villa aan diezelfde boulevard. Jesse kijkt maar even de andere kant op, want het kubistisch aandoende pand komt precies op de plek waar sinds 1901 zijn Villa Sigrid (1901) staat. En het zou nog erger worden. Trousselot koopt later de twee landhuizen van Kamerlingh Onnes om ze in 1938 te laten afbreken vanwege horizonvervuiling…

Een stukje verderop staat Jan Toorop, links van de kamerplant. Voor hem ontwierp Jesse in Katwijk Ons Prinsesje, een woning met schildersatelier. Rechts van Jesse staat het Leidse burgemeestersechtpaar De Gyselaar. In de fauteuil naast de poes zit de natuurkundige en Nobelprijswinnaar Heike Kamerlingh Onnes, broer van de jubilaris. In het Jesse-archief bevinden zich tekeningen voor de uitbouw van diens Villa Nova aan de Haagweg 49 (Leiden). Mogelijk vond op dit adres ook de afgebeelde receptie plaats.

In 1916 draagt de burgemeester nog een hoge hoed op deze 25-jarige bruiloft. En Hendrik Jesse? Zijn naam is al drie decennia gevestigd. Hij kan gewoon zijn onafscheidelijke ‘dopje’, een bolhoed, blijven dragen.

Hendrik Jesse met bolhoed, 7de van links.
Met dank aan de Lakenhal.

1901: Villa Sigrid van Hendrik Jesse

1916: De kubistische uitbreiding van J.J.P. Oud