Groenverglaasde stenen

Dat Zonnebloem als een landhuisje is ontworpen zegt alles over de weidse omgeving in 1920, aldus bewoners Melanie en Toon van Mierlo. De Warmonderweg op de grens van Leiden en Oegstgeest lag aan de Oudenhofpolder, waar kort daarvoor de Nederlandse Zendingsschool was gebouwd. Warmonderweg 4 is één van de vele huizen die Jesse ontwierp in opdracht van de familie Van Hoeken in Leiden en Oegstgeest.

Deze keer was het voor P.J. van Hoeken junior, houtkoper bij de gelijknamige welvarende houthandel in Leiden, die de grond van Nederlandse Zendingsschool voor tienmaal de aankoopprijs had gekocht. In de hal treffen we in glas-in-lood het familiewapen van de Van Hoekens: met haken (ook wel: hoeken) vang je vissen, verwijzend naar de Hoekse en Kabeljauwse twisten. De zonnebloemen in het glas-in-lood vinden we ook terug in de deurklinken en de brievenbuskast. Bijzonder zijn de twee houten paneeldeuren in de hal met honingraatmotief (foto).
Opvallend zijn de spouwmuren. Toon: ‘Toen de aannemer langskwam voor isolatie wilde die eerst niet geloven dat we die hadden.’ Van Jesse is bekend dat hij een groot voorstander was van gebruik van de nieuwste industriële vindingen. En inderdaad, de eerste spouwmuren om vochtproblemen te voorkomen werden vanaf 1920 toegepast.

Wandelend rond het huis vallen de rieten kap op en het uitkragende balkon. Die kom je niet zo vaak tegen bij Jesse. De talrijke halfronde ramen en yeux de boeufs bevestigen hoeveel oog de architect had voor de lichtinval.
Op het garagepad ligt een stapel groene stenen. Toon: ‘Dat zijn de oude, die begonnen broos te worden. Maar ja, waar vind je zo snel nieuwe? Een lange speurtocht eindigde in Sneek. Dijkstra Friese Kleiwarenfabriek kwam kleurstalen nemen en maakte exact dezelfde groenverglaasde kozijnstenen. Die kunnen weer 100 jaar mee.’

Zonnebloem is als een toonaangevend ontwerp opgenomen in de canon van Oegstgeest. Toon, zelf wel eens de Feyenoord-professor genoemd vanwege zijn juridische adviezen aan de Rotterdamse voetbalclub, refereert nog even aan de andere professor die hier ooit woonde: criminoloog Willem Nagel alias schrijver J.B. Charles. De strijdlustige Nagel organiseerde op Oud-Poelgeest ooit een voetbalwedstrijd met o.a. Harry Mulisch, Remco Campert en W.F. Hermans. Geen woorden, maar daden.

Jesse stichting