Van bouwval tot parel

‘Hier heb je het mooiste uitzicht van Katwijk aan de Rijn.’ Vanuit de erker kijk je naar het voormalige gemeentehuis, de Turfmarkt en de brug over de Rijn. Job Aarents kocht in 1983 dit voormalige Telefoon- en postkantoor aan de Rijnstraat 58a in een deplorabele toestand. Met veel geduld en Jesse gevoel is het monument weer grotendeels in ere hersteld.

‘Dat Jesse-gevoel zit voor mij in de details,’ betoogt Job. ‘Als ik groengeglazuurde stenen zie, denk ik meteen ‘aha’! Enthousiast vertelt hij over de kenmerken van zijn eigen pand. Zie je die oren bij de deurposten en kozijnen? Onmiskenbaar Jesse. Ook mooi vind ik de plafondbalken: smal en hoog, aan de uiteinden met loodrechte hoeken, maar in het midden afgerond. En iedereen kent wel de bovenlichten met lichtgroen Brussels glas, inclusief bellen en gietstrepen in het glas. En hier volgens mij een Jessekast met ornamenten op de hoeken.’

Vanaf de straat vallen meteen de twee erkers op. Het schone metselwerk aan de voorgevel is subtiel vormgegeven. Bekend Jesse-element zijn ook de Tuiles du Nord dakpannen - aan de straatkant (kantoordeel) rood en aan de achterzijde (woondeel) zwartgeglazuurd. Niet helemaal verrassend ontbreekt de dakgoot. Jesse wilde zijn ontwerp uit 1902 niet ontsieren met saaie regenpijpen.

Kort na de aankoop vond Job op zolder een uurwerk en in de schuur een gietijzeren constructie. Het huis lag namelijk op een strategische plek, want de Groote Steeg was jarenlang de doorgaande weg van Katwijk naar Leiden. Een krant in 1908 meldt het bestaan van een gemeentelijke gevelklok: ‘Deze klok voorziet in een bestaande behoefte, daar er ook minuten op aangewezen worden (…), des avonds worden de wijzerplaten door gas verlicht. De burgers zijn er zeer mee ingenomen. De Groote Steeg wordt sindsdien ook wel Klokkesteeg genoemd.’ In 2016 is met steun van de Oranjevereniging de klok gerestaureerd en prijkt hij weer als vanouds aan de zijgevel.

Is het pand nu helemaal af? Job: ‘Zo’n huis is net een oldtimer. Er is altijd werk aan. Het zou mooi zijn als ook de raampartij op de begane grond nog eens zijn oorspronkelijke vorm terugkrijgt.’

Jesse stichting

Deurposten en kozijnen met ‘oren’