Jesse op zijn smalst

Een eeuwenoud plein als je voortuin, wie wil dat in Leiden niet? Sita en Eduard hebben altijd aanspraak als ze voor hun Jesse-huis op Gerecht 11 genieten van de zon. De eerste vraag die ze dan krijgen is of het huis van binnen ook zo smal is…
We nemen meteen de proef op de som. Zodra je een voet binnen zet, wordt het pand steeds breder.  De hoge plafonds, de spiegels, de vele kamers (4 slaapkamers!) en de intelligente inrichting – ovalen tafels omdat er amper rechte hoeken zijn -  doen je op slag vergeten dat dit het smalste pand is dat Jesse ooit heeft ontworpen. En het staat op een heel bijzondere plek.

Eduard: ‘Beneden door de gang loop je eigenlijk in de voetsporen van de graven van Holland.’ Hoe zit dat precies? ‘Op een kaart uit 1600 is te zien dat dit pand staat op het stuk grond tussen de Lokhorstkerk, waar eerst een grafelijk hof stond, en het Gravensteen.’
Dat zal Jesse vast ook geweten hebben, want die was mede-oprichter van de Historische Vereniging Oud Leiden. Hij zou ook hebben genoten van het dakterras, waarvandaan je de Lokhorstkerk, Latijnse school en Pieterskerk prachtig ziet afsteken tegen de blauwe lucht.

Gerecht 11 is een van Jesse’s 14 winkelwoonhuizen met beneden een winkel en boven de woning. Typisch is op de tekening het goederenliftje naast de trap. Sita: ‘De eerste bewoners van het pand uit 1905 hadden een kapsalon voor dames en kinderen.  De gevelreclame daarvoor is helaas verdwenen.’

Wat ook opvalt aan de gevel is de perfecte symmetrie van boven tot onder. Aan de top van de gevel herkennen we de natuurstenen pilaren die je terugziet op Breestraat 46.  De gekozen baksteen doet denken aan art nouveau stijl huizen aan Rijnsburgerweg 23-29. Al deze panden komen uit de periode van zeven jaar samenwerking met architect Fontein.

Sita: ‘Wat ook zo mooi is dat de kenmerkende panelen in de deuren zelfs bij de soms hele smalle kastdeuren op schaal terugkeren. 't Klopt gewoon allemaal. Snap je nu waarom we hier nooit meer weg willen?’

Jesse stichting

Dams- & kinderkapsalon van Samuel Platteel (1905)

Jesse stichting