Is het een Jesse?

Als je langs Rijnsburgerweg 83 in Leiden loopt, vermoed je niet snel dat achter deze gevel een Jesse-ontwerp schuilgaat. Jaren verkeren Frank Köster en Marjan Ruijgh hierover in onzekerheid. Intussen wijzigen ze niets aan hun huis. Frank: ‘Er gaat al zoveel door sloop voor altijd verloren.’ Hoog tijd voor nader onderzoek.

De restaurateur van de Leidse Schouwburg, wijlen Pieter de Ruyter, struikelt bijkans over de salontafel als zijn oog valt op het plafond in de woonkamer. Op het gehele plafond van de voorkamer bevinden zich art nouveau schilderingen in groen en oud-roze met prachtige bloemen (foto). Mogelijk is het een ontwerp van huisschilder Willem Fredrik van der Steen, die vaker voor Jesse werkte. Terwijl de  operadiva’s als arbeidsvitaminen uit de luidsprekers schallen, restaureert Pieter in 2013 het plafond tot in de fijnste details. Hij kan echter geen antwoord geven op de vraag of dit een Jesse-pand was.

Op de afgelopen Open Monumentendag bezoeken Frank en Marjan De Keet aan de Rijnsburgerweg. - Marjan: ‘Het begon weer te kriebelen. We wilden nu echt weten of ons huis van Jesse was.’ Ze gaan bij Erfgoed Leiden te rade, die weet te melden dat het mogelijk van Jesse is, verwijzend naar diens aanvraag voor een bouwvergunning. Het definitieve antwoord komt als de tekeningen van het huis uit het Oegstgeester archief (het ontwerp dateert uit 1900, toen dit stukje Leiden nog Oegstgeest was) boven water komen. Die zijn van Jesse, al zijn bij de bouw nog een paar wijzigingen aangebracht.

Maar er is meer dat onmiskenbaar wijst naar Jesse: groengeglazuurde bakstenen, de bekende draaibare onderdorpel (ventilatie), het art nouveau balkonhek, de ronde boog en loggia bij de voordeur en de serre aan de achterzijde (foto). Voor de Jesse-liefhebbers zijn bijzonder te noemen: de bewerking van marmeren lambriseringen (ook te zien in het Katwijks Museum) en de in de wand verwerkte wasrek op zolder.

Het staat allemaal nauwkeurig beschreven in de Cultuurhistorische Notitie over Rijnsburgerweg 83, die Linda Driessen (Culthis) recent heeft gemaakt in opdracht van de gemeente Leiden. Diezelfde gemeente geleden reageerde trouwens met verwondering op hun aanvraag voor de gemeentelijke monumentenstatus, want dat komt op particulier initiatief nog maar zelden voor…

Trots laten Frank en Marjan nog de terrasvloer aan de serre (foto) in de achtertuin zien. Frank: ‘We willen die natuurlijk graag laten restaureren.’  Ze beschikken over het meest gave en unieke pand in het rijtje Rijnsburgerweg 79-81-83 van de hand van Jesse.