Studentikoze connecties

In juni 1910 wordt het Sociëteitslustrum in Leiden grootser dan ooit gevierd. Op het feestterrein aan het Plantsoen en de Zoeterwoudse Singel verrijzen tijdelijke feestgebouwen, ontworpen door de architecten H.J. Jesse en W. Fontein: replica’s van een kasteel, een ophaalbrug met stadspoort en een 17de-eeuws paleis. Hoogtepunten zijn de maskerade ‘De blijde incomste van Frederick Hendrick binnen Amsterdam’ en de mimevoorstelling ‘Alionora’. Het wordt een peperduur festijn dat duizenden mensen van heinde en verre naar Leiden lokt, maar eindigt met een fors tekort van ƒ 10.000.

Lid van het Collegium onder wiens bestuur het lustrum plaatsvindt is Jan Fransen van de Putte, die woont aan Rijnsburgerweg 134. Allicht gecharmeerd van Jesse's bijdrage aan het lustrum laat deze jurist en bankier hem in 1913 in Goes het fraaie Landhuis Westdorp ontwerpen. Het huis, toen tussen de weilanden, ligt nu in een woonwijk.
Op de foto de pasgetrouwde Jan met echtgenote Mien, geboren Wagtho, in 1910.

Met dank aan Dignus Fransen van de Putte

Jesse stichting