Kiekje bij de concurrent

Jesse is een vindingrijk man. Als hij in 1890 voor fotograaf Israël Kiek een nieuw atelier aan de Rijnsburgersingel mag bouwen, kan hij niet bogen op ervaring met fotostudio's. Daar verzint hij iets op.

Bij de Leidse hoffotograaf Jan Goedeljee, Kiek's grote concurrent, laat hij van zichzelf een 'pasfoto' maken. Terwijl Goedeljee bezig is zijn apparatuur klaar te maken, vraagt Hendrik Jesse hem honderduit: 'Is dat nu praktisch, zo'n raam op het noorden?' Zo komt hij als snel achter de eisen die een fotograaf stelt aan de ligging en inrichting van een geslaagd atelier.

Hendrik Jesse zal nog talrijke ateliers bouwen voor kunstenaars. De schilder Adolf van Dijk laat in 1900 Marie-Jean aan Rijnsburgerweg 37  (foto boven) bouwen. Voor Jan Toorop bouwt Jesse in 1902 Ons Prinsesje in Katwijk - in ruil voor een schilderijtje.

In de zoeker van het fototoestel op statief (tegenover het huidige Café van der Werff) aan het Kiekjespad in Leiden zie je door de zoeker de studentenkiekjes, waarom Kiek bekend staat.

Jesse stichting

Jesse geportretteerd door Jan Goedeljee in 1890