Jesse's tekentalent

Jesse’s tekentalent

Als het werk op de timmermanswerkplaats overdag erop zit gaat de jonge Hendrik Jesse 's avonds als 'aankwekeling' naar het MSG aan de Pieterskerkgracht in Leiden op een steenworp afstand van zijn kamer aan het Rapenburg 38. MSG staat voor Mathesis Scientiarum Genitrix (sinds 1785), waar hij vakkundig leert rekenen en tekenen. Zijn talent blijkt als hij van de Maatschappij tot Bevordering van Bouwkunst de eerste prijs wint voor het opmeten van de Burchtpoort. Gestimuleerd studeert hij op eigen initiatief stug door, haalt nog een extra tekendiploma en geeft les op de Tekenschool in Bodegraven. Zijn naam als tekenaar is gevestigd als hij in opdracht een tekening van Die Port van Cleve in Amsterdam maakt. Het erfgoed van Jesse bevat tientallen tekeningen uit deze periode, van meubels en klassieke ornamenten tot realistische portretten en een orgelfront. In 1888 tekent hij de voorgevel van Sociëteit Minerva in De Bouwmeester (HNI JESS t50.7). Als hij zich vanaf 1890 volledig wijdt aan het vak van architect heeft Jesse al een rijke tekencarrière achter de rug.

Ontwerp voor een prijsvraag, 1881

Ontwerp voor een fries, 1883