Kruiwagens over de Rijnsburgerweg

Met kruiwagens loodzwaar van het bouwmateriaal lopen de mannen van Jesse naar De Keet op de Rijnsburgerweg. Weer is er in de binnenstad een pand of interieur gesloopt om plaats te maken voor vernieuwing. Grote fabrieken als Clos & Leembruggen, Tieleman & Dros en Dekenfabriek Van Wijk breiden flink uit. Leiden industrialiseert aan het begin van de 20ste eeuw in hoog tempo.
De kelder is al snel gevuld met kruiskozijnen, antieke deuren, steunbalken, hang- en sluitwerk - volgens Jesse uitstekend herbruikbaar. Gebruikt materiaal zien we dan ook geregeld terug. Zoals in zijn ontwerp voor Rijnsburgerweg 21, gebouwd in opdracht van avonturier en stichter van het cosmeticamerk dr. P.H. van der Hoog. De vijf gevelstenen bevatten een theologische rebus met Adam en Eva afkomstig van een bakkershuis uit 1614 in Koudekerk a/d Rijn. Nieuwsgierig naar de ontcijfering? Zie het Leids Jaarboekje 1940, vanaf pag 210.

Detail in gevel van Rijnsburgerweg 21